Edycja III - 2010 r.

Trzecia edycja projektu systemowego realizowanego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kęsowie w ramach  POKL Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Działanie 7.1 Rozwój upowszechnienie aktywnej integracji 
Podziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji przez Ośrodki Pomocy Społecznej pod nazwą „ Bądź aktywny daj sobie szansę”, realizowana była w okresie od 10 marca do 31 grudnia  2010 roku 

 

Rekrutacja do Projektu, była czteroetapowa.

Pierwszy etap trwał od 1 lutego 2010r. do 5 lutego 2010r.- miał na celu przekazanie informacji o rozpoczynającym się projekcie potencjalnym jego uczestnikom.

Drugi etap to zapisy na Liście rekrutacyjnej zgłaszających się chętnych, trwał on od 8 do 17 lutego. Każdy beneficjent mógł osobiście i telefonicznie dopytać się o szczegóły Projektu, oraz wyrazić chęć udziału w projekcie systemowym. O terminie trzeciego etapu - czyli rozmowy rekrutacyjnej – beneficjenci zostali poinformowania listownie.

Trzeci etap rekrutacji okazał się najważniejszym. Po złożeniu ankiety wraz z niezbędną dokumentacją, odbyła sie indywidualna rozmowa beneficjenta z komisją rekrutacyjną. W skład komisji wchodzili: Kierownik GOPS Pani Małgorzata Płoszańska, psycholog Pani Monika Bystroń, oraz pracownik socjalny Pan Mateusz Hoppe. Podczas rozmowy beneficjenci mieli zająć stanowisko wobec własnego nastawienia  do poprawy sytuacji; realności potrzeb ukończenia kursu prawa jazdy; chęci udziału we wszystkich formach wsparcia; motywacji, aktywności i próby dotychczasowego poszukiwania pracy.

Ostateczny wybór beneficjenta to etap czwarty rekrutacji. Podczas której postanowiono, że w projekcie systemowym realizowanym przez GOPS w Kęsowie „Bądź aktywny, daj sobie szansę” w 2010 roku udział weźmie 15 uczestników, w tym 12 kobiet i 3 mężczyzn.

 

Projekt systemowy, na dobre ruszył w momencie, gdy ostateczni beneficjenci projektu w dniu 10 marca 2010  roku  zawarli  z pracownikami socjalnymi  kontrakty socjalne.

Już wtedy, uczestnicy projektu zostali skierowani na badania lekarskie, w celu stwierdzenia przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.  

Następnie uczestnicy przystąpili do realizacji części teoretycznej projektu w Klubie Integracji Społecznej (KIS) w Kęsowie.

KIS stanowił  pierwszy blok (teoretyczny) realizowanych zajęć w ramach Projektu. Zajęcia teoretyczne realizowane były w miesiącach od kwietnia do lipca 2010.

Podobnie jak w drugiej edycji, która była realizowana w roku 2009,  Projekt został podzielony na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny.

 

Blok teoretyczny (skierowanie do Klubu Integracji Społecznej)

Klub Integracji Społecznej prowadzi reintegrację społeczną i zawodową w ramach realizowania działań o charakterze:

Programu wsparcia psychologicznego

 

Zajęcia grupowe z psychologiem (25 godzin) obejmowały m.in. tematykę:

  • Integrację i poznanie siebie
  • Trening umiejętności interpersonalnych
  • Wzmocnienie poczucia własnej wartości oraz wiary w swoje możliwości
  • Samopoznanie- mocne i słabe strony
  • Asertywność, czym jest, jak ją wykorzystywać w codziennym życiu, jak ułatwia zdobycie i utrzymanie pracy
  • Podejmowanie decyzji
  • Metody twórczego rozwiązywania problemów
  • Metody radzenia sobie ze stresem
  • Skuteczna autoprezentacja
  • Kontrakt z pracodawcą
  • Program pośrednictwa pracy;

Zajęcia grupowe z doradcą zawodowym (25 godzin) prowadzone przez doradcę zawodowego.

Szkolenia miały na celu ułatwienie uczestnikom w poruszaniu się po rynku pracy oraz ocenę indywidualnych predyspozycji zawodowych., jak również:

  • w nabyciu umiejętności aktywnego poszukiwania pracy (m.in. przygotowywanie dokumentów aplikacyjnych),
  • nauce autoprezentacji i odbywania rozmów kwalifikacyjnych z pracodawcą,
  • rozpoznanie własnych predyspozycji,
  • budowanie właściwej ścieżki zawodowej.

 

Program pomocy socjalnej.

 

Zajęcia grupowe z pedagogiem społecznym (20 godzin) prowadzone przez  pedagoga społecznego obejmowały m.in.:

  • omówienie zagadnień związanych z pomocą społeczną i instytucji współpracujących
  • podstawowe zasady z zakresu ustawy o dodatkach mieszkaniowych
  • praca w grupach mająca na celu określenie się w typologii ról w grupie, a także lepsze poznanie siebie
  • dyskusje dotyczące problemów społecznych, przemocy, tolerancji, asertywności
  • psychotesty i psychozabawy pozwalające uświadomić sobie swoje mocne i słabe strony

 

W ramach szkoleń teoretycznych w KIS uczestnicy mieli zapewniony catering. Uczestnicy otrzymali także materiały szkoleniowe oraz promocyjne.

Po zakończeniu części teoretycznej KIŚ uczestnicy otrzymali zaświadczenia.

 

 

Blok praktyczny – skierowanie na szkolenie dla osób ubiegających się o prawo jazdy wybranej uprzednio kategorii tj. kat. B.

 

W części praktycznej uczestnicy KIŚ zostali skierowani na szkolenie dla osób ubiegających się o prawo jazdy.

         

Do uczestnictwa w szkoleniu na prawo jazdy kategorii B, dostało skierowanie 15 osób. Szkolenie obejmowało 30 godzin wykładowych oraz 30 godzin praktycznej nauki jazdy. Szkolenie trwało od sierpnia do grudnia 2010r.

Uczestnicy projektu, mieli zapewniony dojazd na zajęcia teoretyczne i praktyczne, bezpłatne materiały szkoleniowe, oraz bezpłatne badanie lekarskie.

Wszyscy uczestnicy Projektu otrzymali zaświadczenia o ukończeniu szkolenia na prawo jazdy kategorii B!

W ramach integracji uczestnicy Klubu Integracji Społecznej wraz z opiekunami, wyjechali na seans filmowy do kina w Bydgoszczy. Po seansie wszyscy udali się do restauracji na kolację wraz z deserem.

W 17 grudnia 2010 roku odbyła się konferencja uświetniająca oficjalne zakończenie projektu systemowego „Bądź aktywny daj sobie szansę”. Na konferencję zostali zaproszeni uczestnicy, włodarze gminy- wójt, radni, sołtysi jak również lokalni działacze oraz lokalna prasa.

W roku 2010 realizowano, także drugie zadanie w ramach Aktywnej Integracji dla mieszkańców Gminy Kęsowo tj. PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ.

Program Aktywności Lokalnej powstał w roku 2010 z inicjatywy Kierownika i  pracowników socjalnych GOPS, którzy podczas świadczonej pracy odbierali  liczne docierające sygnały od klientów pomocy społecznej jak również innych mieszkańców gminy.

Z przeprowadzonych badań przez GOPS (zgromadzono ok. 80 ankiet) wynika, iż znaczna ilość rodziców deklaruje problemy wychowawcze i w relacjach na obszarze dziecko – rodzic, braku odpowiednich narzędzi do pracy z dziećmi, co znacznie pogłębia negatywne relacje w rodzinach.

W PAL wzięła udział 15-osobowa grupa kobiet. Celem PAL było wyposażenie rodziców w narzędzia, które przyczynią się do głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi w celu zapobiegania niepokojącym i nieprawidłowym zjawiskom w rodzinie.

W ramach PAL w okresie kwiecień – lipiec 2010r. obyły się warsztaty :  pn. „Wychowywać to kochać i wymagać” , realizowane były przez psychologa, który posiada kwalifikacje trenerskie do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych dla dorosłych.

 

Celem warsztatów było:

  • wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi.;
  • nauka umiejętności porozumiewania się;
  • refleksja nad własną postawą wychowawczą;
  • wymiana doświadczeń.

 

Uczestnicy PAL mieli zapewniony catering, materiały do celów projektu materiały promocyjne oraz książki dl uczestników.

 

W trakcie, gdy rodzice brali udział w warsztatach, dziećmi uczestników projektu zajmowali wykwalifikowani i doświadczeni opiekunowie. Dzieci miały okazję brać udział w zajęciach plastycznych, rekreacyjno-ruchowych, integracyjnych i sportowych. Miały również zapewniony poczęstunek.

Również w ramach PAL w celu wsparcia organizacji i funkcjonowania usług wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych z ramienia GOPS został powołany asystent rodziny, którego zadaniem była pomoc w wskazywaniu prawidłowych działań i zachowań poradnictwo i wsparcie indywidualne w zakresie podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności społeczno – zawodowych. Udzielane także były porady indywidualne prowadzone przez psychologa i zarazem doradcę zawodowego.

 

PIKNIK RODZINNY W FOJUTOWIE

W ramach działania o charakterze środowiskowym dla uczestników KIS i PAL oraz ich rodzin, obył się Piknik rodzinny. Miał na celu przede wszystkim wzmocnienie więzi rodzinnych, jak również integrację uczestników projektu systemowego. Uczestnicy pikniku mogli spędzać czas w gronie rodzinnym jak i grupy uczestników na wiele sposobów. Uczestnicy mogli bezpłatnie korzystać m. in.  takich atrakcji jak: rowery, kajaki, rowery wodne, parku zabaw, w tym także specjalnie ustawionych dmuchanych zamków i zjeżdżalni. Wszyscy uczestnicy mieli zagwarantowany wspólny obiad w restauracji, a na zakończenie pikniku odbył się grill na świeżym powietrzu.